کد مطلب:212833 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:27

فایده مرگ
هر گاه همه مردم، برای همیشه، زنده بمانند، دیری نمی گذرد كه صحنه زمین بر آنان تنگ می گردد، در خوراك و وسائل زندگانی درمی مانند، مزرعه ها و باغها كفایت معاش ایشان را نمی كند. و اگر توالد و تناسل نمی كردند خانواده ها تشكیل نمی شد، و لذت تربیت فرزند و نیز كمك كردن خویشان به یكدیگر، در موقع سختی، از بین می رفت، و بیشتر مردم از نعمت زندگی و بهره بردن از نعمت های دنیا و آخرت محروم می ماندند، و استفاده از نعمتهای خداوندی مختص به عده كمی بود كه اول از نیستی به هستی آمده بودند؛ و حال آن كه نعمت خداوندی عام است و باید هر یك از موجودات به قدر قابلیت و استعداد خود بهره مند گردد.

و نیز اگر مرگ نبود حرص و قساوت و سنگدلی بر مردم غلبه می كرد. حال كه همه به مردن خود یقین دارند این اندازه با یكدیگر جنگ می كنند و همدیگر را می كشند، اگر مرگ نبود چه می شد؟ دیگر كسی به هیچ چیز قناعت نمی كرد، و زندگی بر همه تلخ می شد.

و نیز اگر مرگ نبود انسان از زندگی، و سایر امور دنیا، ملول و خسته می شد. چنانكه دیده می شود جمعی كه عمرشان دراز می گردد از زندگی و ناملایمات دنیا به ستوه می آیند و آرزوی مرگ می كنند. و هر گاه كسی بگوید: اگر ناملایمات نبود انسان از زندگی ملول نمی شد، می گوییم: اگر ناملایمات در دنیا نباشد، انسان سركشی و طغیان می كند كه برای دین و دنیای خود او، و دیگران، ضرر دارد.